«شبکه‌های اجتماعی» فرصت تفکر و خردورزی را از ما گرفته/ باید «زنگ خطر» را به صدا درآوریم

کتابخانه عمومی کریمه اهل بیت(ع)مبارکه

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ کتابخانه عمومی کریمه اهل بیت(ع)مبارکه خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

امروزه شاهد گسترش و توسعه روز‌افزون استفاده از اینترنت و فضای مجازی در خانواده‌ها خصوصاً جوانان و نوجوانان هستیم و طی سالیان اخیر شبکه‌های اجتماعی از رشد بسیار چشمگیری برخوردار بوده است.

در شرایط امروز، بررسی برخی آسیبهای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی توسط کارشناسان امر به مسئله‌ای ضروری و غیرقابل انکار تبدیل شده است چرا که استفاده ناصحیح از فضای مجازی و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی باعث بروز و ظهور مشکلات عدیده‌ای برای خانوداه‌ها، جوانان و زوجین شده است و غرق شدن در فضایی «فانتزی» طیف گسترده‌ای از مردم را دچار سردرگمی و تشویش کرده است.

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند پیامدهایی همچون ایجاد هویت دوگانه، آسیبهای جبران‌ناپذیر در روابط زوجین، سردرگمی، استرس، ناامیدی و یأس را در پی داشته باشد اما در عین حال کنترل و پیشگیری از بروز این آسیبها نیز امکان‌پذیر است.

به همین منظور برای بررسی علل و زمینه‌های گرایش خانواده‌ها و جوانان به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، مسئله ایجاد بحران هویت در نوجوانان، آسیبهای اجتماعی نشأت گرفته از فضای مجازی، خط قرمزهای آسیب‌شناسی در فضای مجازی و تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر ایجاد انحرافات جنسی در جامعه و … میزبان برگزاری نشستی تخصصی با عنوان «بررسی آسیبهای اجتماعی در  بستر فضای مجازی» در تسنیم بودیم.

بخش نخست این نشست باعنوان «شبکه‌های اجتماعی باعث توسعه «انحرافات جنسی» شده‌اند/ «خوشا به حال» والدینی که موفق به کنترل دسترسی کودکان خود شده‌اند»، بخش دوم نشست باعنوان «ابتلای زوجین به کنجکاوی مرضی به واسطه شبکه‌های اجتماعی/ یأس و ناامیدی دستاورد فضای مجازی» در تسنیم منتشر شد؛ در ادامه مشروح بخش پایانی این گفت‌وگو تقدیم مخاطبان ارجمند تسنیم می‌شود.

آقای دکتر مدنی، اشاره کردید که باید زنگ خطر زده شود؛ گاهی رسانه‌ها، زنگ خطر را می‌زنند اما در جامعه تکنولوژی‌زده ما، هنگامی که در رسانه مضرات شبکه‌های اجتماعی اعلام می‌شود، بسیاری از افراد به دلیل اینکه در این فضا غرق شدند، نمی‌پذیرند؛ از سوی دیگرآقای دکتر شما می‌توانید به سرعت در یک مقطع زمانی از این فضا جدا شوید اما طیف وسیعی از مردم نمی‌توانند این فضا را رها کنند و از آن دل بِکنند، در این موارد چه باید کرد؟

دکتر حریرچی: برای این کار دو اقدام می‌توانم انجام دهم، اگر نیاز به سرگرمی دارم به دنبال سرگرمیهای دیگر می‌روم و خود را در شبکه‌های اجتماعی سرگرم نمی‌کنم، اگر به موسیقی علاقه دارم، موسیقی گوش می‌دهم و اگر علاقه به پیاده‌روی دارم، پیاده‌روی می‌کنم.

تسنیم: آیا آگاهی شما نسبت به مخاطرات شبکه‌های اجتماعی در انجام این کار به شما کمک نکرده است؟

دکتر حریرچی: بله همین‌طور است و من در عمل نیز دیده‌ام که باید به این پیامها جواب داده شود و جواب نیز جواب می‌آورد البته من از شبکه‌ها استفاده صحیح هم می‌کنم و بسیاری از پایان‌نامه دانشجویان را از همین راه دریافت می‌کنم و خیلی خوب است و شکی در ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آن نیست.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 28 / 12 / 1395برچسب:,

] [ 15:41 ] [ مسئول کتابخانه ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه